Ford Model A był drugim wielkim sukcesem dla Ford Motor Company, po jego poprzedniku, modelu T, który po okresie największej sprzedaży w latach 1923-1925, stawał się przestarzały. Był to samochód przede wszystkim tani, trwały i użyteczny, jednak w połowie lat dwudziestych cechy te miały coraz mniejsze znaczenie dla konsumentów, który chcieli barwnych i ładnych elementów karoserii i wyposażenia oraz większej mocy silnika i najnowszych osiągnięć technicznych.
Od lata 1926r. projektowano nowy model a masową produkcję rozpoczęto w styczniu 1927r. Najpierw Henry Ford i jego syn Edsel podjęli decyzję dotyczące długości i rozstawu osi a pozostałe elementy były już tylko konsekwencją tego projektu. Edsel opracował projekt nowego modelu na podstawie prototypu lincolna, nad którym pracował. Z takim powodzeniem dostosował stylistykę do modelu A, że samochód zwano nieformalnie Baby Lincoln, co było niemałym osiągnięciem w czasach, kiedy styl i prestiż bardzo wiele znaczył dla konsumentów nabywających samochody. Nabywca mógł wybrać, w przeciwieństwie do poprzednika, który „mógł mieć samochód w dowolnym kolorze, pod warunkiem, że był to czarny” z 17 wariantów stylistyki karoserii w atrakcyjnych kombinacjach kolorystycznych, ponadto zastosowano piękną tapicerkę oraz dobrze zaprojektowane i oświetlone deski rozdzielcze z czytelnymi i użytecznymi wskaźnikami.
W ciągu dwóch tygodni od prezentacji złożono 400 tys. zamówień, a do stycznia 1928r. sprzedano 727 tys. samochodów. W 1929r. zakłady działały pełną parą. Wyprodukowano 1,85 miliona fordów A i zdobyto 34-procentowy udział w rynku, zostawiając daleko w tyle Chevroleta, który miał tylko 20 procent.
Pod koniec 1930r. Ameryka popada w poważny kryzys i sprzedaż forda spada prawie o połowę. Zakończono produkcję w sierpniu 1931r.
Źródła: Vincent Curcio „Henry Ford”; Wikipedia