Warning: The magic method Vc_Manager::__wakeup() must have public visibility in /usr/home/sevencomp/domains/autopobabci.pl/public_html/wp-content/plugins/js_composer/include/classes/core/class-vc-manager.php on line 203 Ford A Pickup – Auto Po Babci

Ford A Pickup

Historia

     Ford Model A był drugim wielkim sukcesem dla Ford Motor Company, po jego poprzedniku, modelu T, który po okresie największej sprzedaży w latach 1923-1925, stawał się przestarzały. Był to samochód przede wszystkim tani, trwały i użyteczny, jednak w połowie lat dwudziestych cechy te miały coraz mniejsze znaczenie dla konsumentów, który chcieli barwnych i ładnych elementów karoserii i wyposażenia oraz większej mocy silnika i najnowszych osiągnięć technicznych.
Od lata 1926r. projektowano nowy model a masową produkcję rozpoczęto w styczniu 1927r. Najpierw Henry Ford i jego syn Edsel podjęli decyzję dotyczące długości i rozstawu osi a pozostałe elementy były już tylko konsekwencją tego projektu. Edsel opracował projekt nowego modelu na podstawie prototypu lincolna, nad którym pracował. Z takim powodzeniem dostosował stylistykę do modelu A, że samochód zwano nieformalnie Baby Lincoln, co było niemałym osiągnięciem w czasach, kiedy styl i prestiż bardzo wiele znaczył dla konsumentów nabywających samochody. Nabywca mógł wybrać, w przeciwieństwie do poprzednika, który „mógł mieć samochód w dowolnym kolorze, pod warunkiem, że był to czarny” z 17 wariantów stylistyki karoserii w atrakcyjnych kombinacjach kolorystycznych, ponadto zastosowano piękną tapicerkę oraz dobrze zaprojektowane i oświetlone deski rozdzielcze z czytelnymi i użytecznymi wskaźnikami.
W ciągu dwóch tygodni od prezentacji złożono 400 tys. zamówień, a do stycznia 1928r. sprzedano 727 tys. samochodów. W 1929r. zakłady działały pełną parą. Wyprodukowano 1,85 miliona fordów A i zdobyto 34-procentowy udział w rynku, zostawiając daleko w tyle Chevroleta, który miał tylko 20 procent.
Pod koniec 1930r. Ameryka popada w poważny kryzys i sprzedaż forda spada prawie o połowę. Zakończono produkcję w sierpniu 1931r.

Źródła: Vincent Curcio „Henry Ford”; Wikipedia

Ciekawostki

  • W modelu A było ponad 5,5 tys. nowych części. Z 43 tys. mechanicznych narzędzi wykorzystywanych w zakładach Forda 32 tys. służyły do produkcji fordów T. Dopracowywano je przez 20 lat, aby wytwarzać ten produkt i wyłącznie ten produkt. 3/4 tych części trzeba było zmodyfikować albo złomować, zakupiono też 4,5 tys. nowych. Konieczne okazało się zaprojektowanie od nowa rozkładu maszyn w fabryce, zakłady powiększono o ponad 92 tys. m2 powierzchni fabrycznej, a dziesiątki tysięcy pracowników trzeba było przeszkolić. Nigdy wcześniej nie zrobiono niczego podobnego w zbliżonym czasie i na zbliżona skalę.
  • Średnio ford A kosztował 495 dolarów, mniej niż ford T w przeliczeniu na kilogram i ponad 100 dolarów mniej niż porównywalny chevrolet. Można było nawet kupić roadstera ze zredukowanym wyposażeniem za 385 dolarów.
  • Samochód wyposażony był w rzędowy, czterocylindrowy, czterosuwowy, dolnozaworowy silnik spalinowy o zapłonie iskrowym. Przy pojemności skokowej 3300 cm³ (3,3 l) uzyskiwał on moc 40 KM (30 kW). Silnik chłodzony był cieczą w układzie wymuszonym, z pompą wody napędzaną od wału korbowego przy pomocy pasa klinowego. Zbiornik paliwa o pojemności (zależnie od wersji) 38 lub 42 litrów umiejscowiony był za silnikiem, pod przednią szybą, a zasilanie gaźnika paliwem odbywało się grawitacyjnie (opadowo), bez udziału pompy paliwa. Samochód posiadał klasyczny układ napędowy – silnik umieszczony z przodu napędzający za pośrednictwem wału kardana oś tylną. Ford Model A posiadał mechaniczne hamulce bębnowe działające na cztery koła, uruchamiane pedałem, oraz ręczny hamulec pomocniczy działający na tylne koła. Poprzednik forda A przez cały okres produkcji posiadał hamulce mechaniczne działające jedynie na oś tylną. Zawieszenie pojazdu zrealizowano na poprzecznych resorach półeliptycznych, po jednym dla przedniej i tylnej osi, z tłumieniem na amortyzatorach hydraulicznych. Ford A posiadał niesynchronizowaną skrzynię biegów o trzech przełożeniach do jazdy w przód z biegiem wstecznym oraz suche sprzęgło jednotarczowe, sterowane lewym pedałem.

Dane
techniczne

3300

Pojemność silnika cm³

40

Moc silnika KM

1027

masa własna kg

3

ilość biegów

2

liczba miejsc