Warning: The magic method Vc_Manager::__wakeup() must have public visibility in /usr/home/sevencomp/domains/autopobabci.pl/public_html/wp-content/plugins/js_composer/include/classes/core/class-vc-manager.php on line 203 Fiat 508C – Auto Po Babci

Historia

Fiat to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek motoryzacyjnych na całym świecie, a jej bogata historia sięga końca XIX wieku. To właśnie z tym producentem silnie związana była polska motoryzacja.

Korzenie Fiata to koniec XIX wieku. Wtedy to za m.in. sprawą hrabiego Roberto Biscaretti di Ruffia oraz porucznika kawalerii, Giovani Agnelli, 11 lipca 1899 roku założona zostaje firma o nazwie Fabbrica Italiana Automobili Torino, czyli Fiat. Z włoskiego oznacza to włoską fabrykę samochodów osobowych w Turynie. Trzydziestu  udziałowców wniosło kapał 800 tys. lirów, a w radzie nadzorczej zasiadał m.in. Giovanni Agneli, który później obejmuje stanowisko dyrektora generalnego spółki.

Pierwsze samochody Fiata

Pierwszym wytwarzanym pojazdem był Fiat 3 1/2 HP. Składał się on z powozu ze składaną brezentową budką nad tylnym siedzeniem. Za jego napęd odpowiadała dwucylindrowa jednostka chłodzona wodą, która miała pojemności 657 cm3 i produkowała 3,5 KM mocy. Warto zaznaczyć, ze na wyposażeniu pojazdu znalazła się trąbka z dmuchaną gruszką, która służyła za sygnał dźwiękowy, a następnie rozwiązanie to zostało przejęte przez kolejnych producentów.

W kolejnych latach na rynek wprowadzone zostają następne modele, a w 1905 roku w ofercie było już 16 aut osobowych. Znacznie wcześniej produkcja osiągnęła już poziom około 400 egzemplarzy w różnych konfiguracjach nadwozia. Auta napędzane były silnikami czterocylindrowymi, a dodatkowo ich charakterystyczną cechą były duże karbidowe reflektory, które pomagały podróżować po zmierzchu.

W 1908 roku wyprodukowanych zostaje 1000 egzemplarzy modelu Fiat 1 Fiacre. Wykorzystywany był on do transportu publicznego m.in. w Londynie, a to właśnie w tym samochodzie Fiat zastosował układ silnika „barca” ze zintegrowaną skrzynią biegów. Dwa lata później przedstawiono serię modeli Tipo, w których pierwszy raz wprowadzono akumulatory.

Fiat Zero i Fiat 508

Pierwszym małolitrażowym seryjnie produkowanym modelem był Fiat Zero, który ujrzał światło dzienne w 1912 roku. Warto zaznaczyć, że pojazd trafił także do Polski, a łącznie powstało 2 000 egzemplarzy. Niską cenę udało się uzyskać m.in. za sprawą wprowadzenia  linii montażowej takiej jaką zastosowano w zakładach Forda.

W 1925 roku debiut ma Fiat 509, który należał do samochodów klasy średniej, a napędzał go silnik o pojemności 0,9 litra i mocy 22 KM. Dostępny był jako limuzyna, kabriolet i coupe w dwóch wersjach: Spider i Torpedo. Było to jedno z pierwszych aut na świecie sprzedawane na raty.

Przed wojną zapada także decyzja o budowie kolejnych nowych fabryk. W roku 1932 pokazany został model 508 nazywany również Balilla. Pod jego maską pracował czterocylindrowy silnik, a samochód wyposażony został w hamulce hydrauliczne. Do jego popularności przyczyniła się niska cena oraz małe zużycie paliwa, które wynosiło 8 l/100 kmSamochód potrafił się rozpędzić do 100 km/h, a w mocniejszych wersjach do 115 km/h.

Fiat Topolino o nowoczesnych kształtach

Prawdziwym hitem okazał się jednak model 500 zwany również Topolino, którego produkcja wystartowała w 1936 roku. Mogły nim podróżować dwie dorosłe osoby, a za jego napęd odpowiadał silnik o pojemności 569 cm3 i mocy 13 KM. Nabywcom podobał się nowoczesny kształt, gdyż jego karoseria była zaokrąglona, a do zakupu auta zachęcało niskie spalanie. O popularności pojazdu świadczy fakt, że Fiata Topolino produkowano do 1955 roku, a łącznie powstało 510 000 egzemplarzy. Jego następcą został model 600, który został pokazany na Salonie Samochodowym w Genewie w 1955 roku.

Pierwszym powojennym samochodem był model 1400, który pojawił się na rynku w 1950 roku. Warto także zwrócić na niego uwagę z tego powodu, że pierwszy raz Fiat zastosował w nim silnik wysokoprężny.

W 1957 roku debiutuje Nuova 500. Za jego napęd odpowiadał dwucylindrowy silnik chłodzony powietrzem, a podczas 18 lat produkcji powstało ok. 3,7 mln egzemplarzy pojazdu.

Kolejne lata przyniosły przejęcie nowych marek samochodów. W 1967 roku Fiat przejmuje spółki: Autobianchi, OM, CMSA oraz większości udziałowe w Magneti Marelli i Weber, a w 1969 roku staje się właścicielem Ferrari i Lancii. Kilka lat później powstaje spółka Fiat Auto którą tworzyły marki Fiat, Lancia, Autobianchi, Abarth oraz Ferrari, a w 1986 roku własnością Fiata staje się Alfa Romeo.

Źródło: motofakty.pl

Ciekawostki

Fiat w Polsce

Z punktu widzenia Polski, ważny jest rok 1973. Wtedy w zakładach w Bielsku-Białej, a później także w Tychach, rozpoczyna się produkcja modelu 126p. Również na podstawie umowy licencyjnej, w 1967 roku z fabryki na warszawskim Żeraniu wyjeżdżają pierwsze Fiaty 125p. Ich następcą został Polonez, który produkowany był przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie od 1978 roku.

Dzieje Fiata w Polsce zaczynają się jednak dużo wcześniej. W 1921 roku  w Warszawie przy ulicy Zakroczymskiej rozpoczyna się budowa fabryki samochodów, ale inwestycja zostaje przerwana. Ostatecznie powstaje tam stacja obsługi włoskiej marki. W 1931 roku podpisano umowę licencyjną na której podstawie miał być budowany samochód osobowy Fiat 508 III oraz ciężarówka Fiat 621. W naszym kraju montowano również m.in. Fiaty 514, 515, luksusowe 522 oraz 524. Po sukcesach Fiata 125p, 126p i Poloneza, w Polsce powstają później także m.in. Fiaty Cinquecento, Seicento, oraz Palio Weekend i Panda.

Dane
techniczne

1089

Pojemność silnika cm³

32

Moc silnika KM

850

masa własna kg

3

ilość biegów

5

liczba miejsc