Historia

    Pierwsze auto marki Citroen pojawiło się w 1919 roku. Było to model Torpedo A dysponujący mocą 18 KM, którego pierwszy egzemplarz został sprzedany za kwotę 7.950 franków. W 1924 roku zostaje wyodrębniona spółka Automobiles Citroen o 100-milionowym kapitale, której wyłącznym przedmiotem działalności jest produkcja samochodów. Wraz z rosnącą renomą firmy, gwałtownie rośnie też produkcja. Jest to zasługa m.in. masowego systemu produkcji, zapożyczonego z fabryk Forda oraz systemu zagospodarowania czasu pracy wg Taylora. W 1920 r. roczna produkcja wynosi ponad 12 tys. aut, a pod koniec tego roku na drogach jeździ już ok. 15 tys. Citroenów. Do 1935 r., roku śmierci Andre Citroena, firma wypuściła na rynek m.in. następujące modele: B2 (1921 r.), 5CV (1922 r.), B10 (1924 r.), pierwszy model o całkowicie stalowym nadwoziu – B12 (1925 r.), C6 (6-cyl., 45 KM). W 1932 r. 10CV zastępuje C4, a 15CV – C6 oraz pojawia się model Rosalie z samonośnym nadwoziem. W 1934 r. pojawia się 7CV z napędem na przednią oś, ten sam model ale z pojemnością 1,9 a nie 1,3 oraz niezależnym zawieszeniem wszystkich kół zapożyczonym od Porsche oznaczony był symbolem 11CV. Model ten wytwarzany był aż do 1957 roku i, jak na owe czasy, może się pochwalić bardzo dużą liczbą aż 760 tys. sprzedanych egzemplarzy.

Źródła: Mojeauto.pl

Ciekawostki

  • Można powiedzieć, że historia firmy Citroen, jeszcze nie jako marki samochodowej, ma swoje początki w Polsce. Podczas swojej podróży po terytorium naszego kraju w 1900 roku, choć oficjalnie wówczas państwo polskie nie istniało, Andre Gustave Citroen (1878-1935) odkrywa technologię produkcji kół zębatych o uzębieniu daszkowym i kupuje patent na ich produkcję.
  • Logo Citroena od początku związane jest z pierwszym produktem firmy, czyli kołami zębatymi o daszkowym uzębieniu. Początkowo były dwa żółte koła zębate na niebieskim tle, a od 1985 roku do dzisiaj są to białe koła na czerwonym tle.
  • Z myślą o wygodzie klienta w 1921 roku Citroen tworzy składy części zamiennych na terenie całego kraju. Rok później zostaje uruchomiony bardzo korzystny system sprzedaży ratalnej z okresem płatności od 12 do 18 miesięcy. W 1924 roku powstają pierwsze zagraniczne oddziały firmy w Belgii, Holandii, Niemczech, Szwajcarii, Danii oraz we Włoszech – wyeksportowanych zostaje 17 tys. samochodów. W kolejnym roku zorganizowana zostaje krajowa sieć sprzedaży – liczba przedstawicielstw wzrasta z 200 w 1919 r. do ok. 5 tys.
  • Citroen jest firmą, która zasłynęła z wprowadzenia do branży motoryzacyjnej wielu innowacyjnych technologii, m.in. pierwsze całkowicie stalowe nadwozie (B12), zawieszenie hydropneumatyczne, seryjna taśma montażowa (od 1919 r.), pierwsze samonośne nadwozie, sprzężone stronami zawieszenie kół. Jako jedna z pierwszych firm motoryzacyjnych wprowadziła do swoich model napęd na przednie koła.

Dane
techniczne

1911

Pojemność silnika cm³

55

Moc silnika KM

1325

masa własna kg

3

ilość biegów

5

liczba miejsc